Community Center - gestart 2011

Sinds december 2010 zijn wij bezig met het vertalen van de wensen van de bevolking van Mkwajuni naar een nieuw project dat wij kunnen gaan starten. In de bestuursvergadering van februari 2011 is het voorstel gedaan tot het opzetten van een COMMUNITY CENTER in Mkwajuni.

In Mkwajuni is door ons een Community Center gebouwd waar door vrijwilligers van de stichting verschillende activiteiten kunnen worden ontplooid. Het Community Center zal in eerste instantie klein beginnen en naarmate de tijd vordert zullen er steeds meer elementen aan toegevoegd worden om te eindigen als een boerderij / kleinschalig weeshuis / voorlichtingsruimte die grotendeels selfsupporting zullen zijn.

Voortgang project

In augustus 2012 is begonnen met de eerste fase van het Community Center. In het dorp heeft onze contactpersoon een stuk grond van 7 hectare aangekocht. In de periode die daarop volgde is een omheining geplaatst en een schuur gebouwd. Dit gebouwtje is bestemd voor het houden van bijvoorbeeld kippen en geiten. Ook is er een ruimte voor iemand die een oogje in het zeil houdt. Om tot een goed ontwerp te komen waar alle partijen achter staan zijn twee studenten bouwkunde naar Mkwajuni om een project- en bouwplan te maken.

In juli 2013 is begonnen met de bouw van het hoofdpand. Het tussenliggende jaar hebben wij als stichting gebruikt om een duurzaam gebouw te ontwikkelen samen met de inmiddels afgestudeerde bouwkundig ingenieurs.

December 2013 is de bouw afgerond.

Allereerst werd begonnen met het planten van bomen en het klaarmaken van de grond om te verbouwen.

In de loop van de tijd ontwikkelden zich activiteiten zoals een voetbalteam en een naaischool.

Activiteiten Community Center

Er zijn in de loop der tijd verschillende activiteiten ontwikkeld in en om het Community Center. Er is een naaischool, een voetbalclub en er is een basketbalveld aangelegd.

Ieder jaar wordt er verbouwd op het stuk land dat bij het centrum hoort. Ook zijn er fruitbomen geplant die goed vrucht dragen.